Tuesday 3 July 2012

bidadari dunia



Sabda Rasulullah SAW dalam hadis Riwayat Muslim, "Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah." 

Wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa...Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan wanita, walaupun mereka diselubungi kelemahan, tapi teriakan mereka mampu merubah segalanya. So sebagai anak, kte perlu menjadi anak yang solehah.Manakala sebagai isteri, kte menjadi isteri yang menyenangkan dan menenangkan hati suaminya. n akhir sekali sbgai ibu pula, kte akan mendidik anak dengan penuh kasih dan sayang.
watak yg dimainkan o Allah utk wanita iaitu sbgai seorang anak,isteri dan ibu bkn melemahkan wanita tetapi lebih mguatkan hati dan jiwa seorang wanita.. mmg tidak dpt dsangkal wanita dkurniakan kelembutan dan kecantikan... dan itu perlu dlindungi oleh iman.. sbbnye wanita juga menjadi fitnah kpd dunia...haa... dasyat jgak wanita ni kn...hihi..
"wanita solehah"... siapa tak nak jd wanita solehah.. sy mmg nak sgt jd seorg WANITA SOLEHAH.. cara nye mudah saje,, buat suruhan Allah dan tinggalkan larangan Allah..~haa..tau pun tp nk buat tu bkn main liat...haha..berubah amat la senang tp nak istiqamah punye la susah...sedihnye.. tp tkpe usaha kuat lg...chayokk..insyaAllah sy boleh..Allah mempermudahkan jalan bg hamba yg ingin dekat kpdnya~
Wanita solehah itu adalah wanita yang tegar menjaga maruah serta apa yang lahir dari dirinya, dari hujung rambut hingga hujung kaki, termasuklah wajahnya, suaranya, senyum tawanya, jalannya, tulisannya hatta namanya sekalipun.
"AURAT" perkara paling penting bg seorg wanita..Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki kecuali wajah dan dua telapak tangan adalah aurat yang wajib ditutup..
“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya” [An Nur:31].

tgk.. dah sah2 aurat tu WAJIB ditutup,, so....... pandai2 la fikir...~termasuk empunye blog ni..hihi.. kita semua sudah tau bahawa daya tarikan yang ad pd wanita ini begitu hebat bukan di dunia sahaja, malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat.

kata-kata kat atas tu dah jelas.. apa yg dilakukan oleh kaum hawa mmg akan bersangkut paut pd kaum adam..huhu.. takut kot.. sgala dosa yg sy buat akan ditanggung oleh ayah sy...=(..sedih.. sy ingat lg pesan ayah kat sy.."angah.. jge aurat tu.. semua tu ayah tanggung.." sedih sgt2 time tu.. x tau nk ckap mcm mane.. jd setiap kali mau keluar rumah, sy ingat pesan ayah... pergi kat cermin n then tgk takut2 ad yang x tertutup...huhu..~mcm sy ckap awal2 td.. berubah tu senang tp istiqamah tu susah.. nampak tak??kat ctu jgak di uji keimanan sy..klu iman nye kuat so semua akan jd senang... muhasabah diri sendiri,,hihihi~







No comments:

Post a Comment